دماسنج‌های مادون قرمز غیر تماسی هستند و عمدتا در پروسه‌هایی که نیاز به انجام سریع خواندن نقطه‌ای دما دارد استفاده می‌گردد. این دماسنج‌ها با فاصله‌ای مشخص در مواقعی که: درجه حرارت جسم برای نزدیک شدن بیش از حد زیاد است، برای رسیدن به هدف مورد نظر فضای کافی در دسترس نیست و هنگامی که یک پراب رایج دما را نمی تواند مستقیماً در هدف مورد بررسی قرار دهد، استفاده می شوند.

دماسنج مادون قرمز با توجه به تشعشع حرارتی که از آن جسم ساطع می شود، با تشخیص دمای یک ماده خاص کار می کند. اول از همه، به خاطر داشته باشید كه همه اشیاء از جمله بدن انسان قادر به انتشار انرژی مادون قرمز هستند كه نوعی پرتوهای الکترومغناطیسی در زیر نور مرئی معمولی است. اشعه مادون قرمز می تواند ساطع شود، جمع شود یا حتی جذب شود. همچنین هرچه اشیاء داغ تر باشند، انرژی مادون قرمز بیشتری ساطع می شود.

دماسنج مادون قرمز از این کیفیت خاص بهره‌مند است. این ماده می‌تواند با استفاده از یک لنز با لیزر داخلی، اشعه مادون قرمز را برای تمرکز بر نور مادون قرمز ساطع شده از یک جسم خاص بدست آورد و سپس آنها را در یک ردیاب به نام گرماپیل جمع کند. تابش مادون قرمز جذب شده به گرما منتقل و سپس به برق تبدیل می شود. سرانجام این مقدار الکتریسیته است که اندازه گیری شده و به صورت دما برروی نمایشگر نشان داده می شود.

توجه داشته باشید:

هرچه اشعه مادون قرمز بیشتر ساطع شود، میزان برق نیز بیشتر می شود.

هرچه میزان برق بیشتر باشد، درجه حرارت یک جسم بیشتر می شود.


  • آیا دماسنجهای مادون قرمز ارزش استفاده دارند؟
  • چرا می توان از آنها برای اندازه گیری دمای بدن انسان استفاده کرد؟
  • در مقایسه با دماسنج های پروب معمولی، آیا هیچ مزیت دماسنج مادون قرمز وجود دارد؟

خوب ، جواب قطعاً بله است. در اینجا برخی از مزایای دماسنج مادون قرمز است که می تواند شما را به درک بهتر این گزینه مادون قرمز برساند:

* قابل حمل و آسان برای استفاده

دماسنج های مادون قرمز به دلیل وزن کم، قابل حمل هستند. همچنین، استفاده از آنها بسیار ساده است. عملکرد حافظه در دماسنج مادون قرمز ویژگی مثبتی است، که امکان ضبط قرائت های چند درجه حرارت از چندین اشیاء در یک زمان را آسان و کارآمد می کند.

* خواندن فوری و دقیق دما

دماسنج مادون قرمز می تواند دمای سطح را بلافاصله و در عرض چند ثانیه اندازه گیری کند. از قابلیتهای دماسنج های مادون قرمز میتوان به این نکته اشاره کرد که این دستگاه ها قابلیت اندازه گیری چندین هدف را به طور همزمان دارد. برای مثال در گیت ورودی فرودگاه برای اندازه گیری دمای افراد استفاده می شود.

امروزه تعداد زیادی از دماسنج های مادون قرمز از قابلیت تنظیم میزان انتشار (Emissivity) استفاده می کنند که به شما این امکان را می دهد تا اپسیلون دستگاه را متناسب با میزان انتشار خود جسم اندازه گیری داشته و به اندازه گیری دقیق دما دسترسی پیدا کنید.

* بدون تماس و عدم آلودگی

دماسنج های مادون قرمز غیر تماسی هستند بنابراین امکان اندازه گیری دما از یک فاصله مشخص وجود دارد. این برای اندازه گیری سطوح با درجه حرارت بالا که امکان لمس مستقیم برای دسترسی به آنها وجود ندارد، بسیار مفید است.

همچنین، ویژگی غیر لمسی به دماسنج های مادون قرمز اجازه می دهد تا دمای افراد را بدون نیاز به لمس واقعی دهان، زیر بغل یا روده بزرگ برای مدت طولانی اندازه گیری کنند. عدم تماس باعث می شود که احتمال آلودگی کمتر، یا حتی وجود نداشته باشد، این امکان را برای استفاده سریعتر هنگام اسکن گروه های بزرگی از مردم در مکان هایی مانند فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و گذرگاه های مرزی ایجاد می کند.